Czy białko roślinne jest gorsze od białka pochodzenia zwierzęcego?

Czy białko roślinne jest gorsze od białka pochodzenia zwierzęcego?

Osoby, które dbają o swoją sylwetkę często wspomagają swoją pracę różnymi suplementami diety, białkami i tym podobne. Mają one za zadanie pomóc im uzyskać wymarzoną sylwetkę poprzez redukcję tłuszczu i wspomaganie procesu budowania mięśni. Nieco utrudnione zadanie mają osoby, które są zadeklarowanymi wegetarianami.

Przyswajalność białka roślinnego

białko roślinneTaki rodzaj diety charakteryzuje się tym, że nie spożywa się ani mięsa ani wyrobów pochodnych od zwierząt, czyli na przykład jajka, mleko, sery. Jest to dość restrykcyjna dieta i trzeba bardzo zwracać uwagę na to, co się je. W wielu produktach istnieją składniki bazujące na wyrobach zwierzęcych, chociaż nigdy w życiu by się ich o to nie podejrzewało. W każdym razie wydawałoby się, że ćwiczącym wegetarianom mogłoby być nieco trudniej w przypadku przyswajania białka, które jest głównym budulcem mięśni. Mówi się, że najlepszym źródłem białka jest przede wszystkim mięso i jest to bez wątpienia prawda, jednak warto na to spojrzeć z nieco innej perspektywy. Przede wszystkim zarówno białko zwierzęce, jak i białko roślinne składają się z dużej ilości aminokwasów. Wiele osób zarzuca, że białko pochodzenia zwierzęcego przyswaja się znacznie lepiej niż białko wegańskie i niestety mają oni rację.

białko roślinneTo pierwsze jest przyswajane w mniej więcej 95%, natomiast roślinne w najlepszym wypadku w 90%. Mowa tutaj o soi, która jest najlepiej przyswajalnym roślinnym źródłem białka. Zaraz za soją jest soczewica (85%) oraz biała fasola (73%). Warto jednak zauważyć, że mimo iż białka roślinne charakteryzują się mniejszą przyswajalnością, to ich nieopisanie wielką zaletą jest to, że nie dostarczają one tłuszczu do organizmu – w przeciwieństwie do białek pochodzenia zwierzęcego. Ponadto są one bardzo dobrym źródłem błonnika i przydatnych minerałów oraz witamin. Jak się widocznie okazuje białka wegańskie wcale nie muszą być traktowane jako gorsza pomoc podczas ćwiczeń. Mogą one być równie dobre, co białka pochodzenia zwierzęcego. O ile nie lepsze. Warto zauważyć, że współcześni producenci wychodzą naprzeciw oczekiwań osób stosujących dietę wegetariańską i proponują bardzo ciekawe produkty. Białka wegetariańskie występują w różnych smakach (na przykład czekoladowym) i są produkowane przy pomocy różnych ziaren – na przykład słonecznika, dyni, bądź sezamu.

Dieta wegetariańska, co prawda jest restrykcyjna, ale potrafi być bardzo ciekawa i urozmaicona. Jeżeli ktoś ma odpowiednią wiedzę i wie, co jest najpotrzebniejsze do prawidłowego odżywienia organizmu oraz jego rozwoju to również umiejętnie zastąpi te składniki, których nie spożywa wraz z rezygnowaniem z spożywania mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego.

Możliwość komentowania została wyłączona.